perjantai 16. tammikuuta 2009

Yli- ja aliarvostettu Andrew Wyeth

Vyötöröstään alaspäin halvaantunut Christina Olson oli 55 vuotias, kun Andrew Wyeth maalasi hänet vetämässä itseään käsiensä varassa ruohokentällä Mainen valtiossa. Naisen ikää tuskin arvaa maalauksesta, mutta hän oli myöhemmin mallina useissa muissakin Wyethin teoksissa.

Maalaus kertoo itsepäisyydestä, sinnikkyydestä ja omatoimisuudesta, myyteistä, joita usein liitetään amerikkalaisuuteen, mutta ne lienevät myös oleellinen osa protestanttista asennetta, sisua. Vuonna 1948 valmistunut maalaus ei voi olla sosialistista realismia, koska bolsevikkijohtajien määräyksestä taiteessa ja kirjallisuudessa sai esittää vain positiivisia ja optimistisia työn sankareita, eikä raajarikko nainen olisi kuulunut sen kaanoniin. Siitä huolimatta Wyethiä luonnehdittiin sanoilla ”painter of the people” eli ”kansan taidemaalari”.

Taiteilija totesi Christinan maailmasta itsekriittisesti, että se oli ”täydellinen rengasrikko”. Juron ja goottilaisen maalauksen osti New Yorkin MoMA 1 800 dollarilla. Kuvittaja-taiteilija isänsä johdolla opiskellut Wyeth debytoi New Yorkissa 1937 ja oli Christinan maailman maalatessaan jo melko menestynyt taiteilija. Kuollessaan perjantaina 16. tammikuuta 2009 Andrew Wyeth oli eräs kuuluisimpia amerikkalaisia taiteilijoita.


Andrew Wyethin maalaukset edustavat ristiriitaista traditiota Yhdysvaltain taiteen historiassa. Monet sikäläiset taidehistorioitsijat eivät edes mainitse Wyethin taiteen suuntausta, realismia kirjoituksissaan, vaan korvaavat sen systemaattisesti tarkemmalla ja ehkä vähemmän moniselitteisellä sanalla naturalismi.

Vaikka realismia on esillä paljonkin amerikkalaisissa näyttelysaleissa, se on sikäläisen taidehistorian ja nykytaiteen vaiettuja asioita. Clement Greenbergin kritiikin ja abstraktin ekspressionismin perintö elävät vahvasti nykytaiteen ymmärryksessä, joka torjuu amerikkalaisten oman maalaustaiteen historian merkittäviä edustajia. John Singer Sargent, saksalaissyntyinen, Düsseldorfissa opiskellut Albert Bierstadt ja Winslow Homer – joka oli eräs nuoren Wyethin esikuvista – eivät tulleet teoksillaan tuon modernismin nostamiksi, vaan halveksimiksi, kitschiksi. Se ohitti myös Grant Woodin, American Scene-maalarit Thomas Hart Bentonin ja John Steuart Curryn tai Norman Rockwellin. Edward Hopperin urbaania ja suburbaania, joskus mustan elokuvan tunnelmaa lähestyvää realismia tosin arvostetaan, kumma kyllä.


Olen seurannut huvittuneena amerikkalaisten itsesensuuria realisminsa suhteen. Toinen lähes täysin vaiettu traditio Yhdysvaltain taidehistoriassa on se, että maassa kokeiltiin laajamittaisesti taiteilijapalkkaa Rooseveltin New Dealin aikoihin 1930-luvun alussa ensimmäisenä maailmassa. Arvelisin, että realismin ja taiteilijapalkkauksen kaltaiset tabut syntyivät vahvan uusliberalistisen ajattelutavan aiheuttaman häpeän saatossa. Ne ovat voimassa vieläkin muodikkaasta, kaikesta postmodernismin jälkeisestä sallivuudesta ja moninaisuudesta huolimatta.

Kirjailija John Updike mainitsi amerikkalaisten realismitabusta huomauttaessaan, että: 

"...Wyethin vastustaminen jää kummallisen jäykäksi taidemaailmassa, jossa ei ole vaikeaa löytää tilaa Richard Estesin ja Philip Pearlsteinin kaltaisille fotorealisteille ja kaupallisen taiteen tarjokkaille, kuten Wayne Thiebauldille, Andy Warholille ja totta puhuen Edward Hopperillekaan."
Ehkä suurin Andrew Wyethin synti modernistien mielestä oli regionalismi, pitäytyminen pienten paikkakuntien persoonallisuuksien ja maisemien kuvaukseen, konservatiivisiin sävyihin. Pinttyneen modernismin kaanonin mukaan vain suurkaupunki on suuren taiteen ahjo.

1980-luvun lopulla tuli julkisuuteen 240 Wyethin maalausta preussilaissyntyisestä perheen tuttavasta Helga Testorfista puettuna ja alastomana. Wyeth oli maalannut teoksia yli kymmenen vuoden aikana vaimonsa tietämättä ja kun toimittajat kysyivät, mistä niissä oli kyse, taiteilija vastasi ”rakkaudesta”. Teokset osti kokoelmiinsa taiteen keräilijä, ja Helga-maalaukset esitettiin suurella kohulla Washingtonin National Galleryssa vuonna 1987. Uusi kohuaalto syntyi, kun keräilijä möi teokset uudestaan japanilaiseen keräilijän kokoelmaan.


Yhdysvaltain valtaeliitti antoi runsaasti tunnustusta Wyethille. Hän oli rikas taiteilija, jolla oli varaa äänestää poliitikkoja, kuten Nixonia ja Reagania, joiden arvot vastasivat hänen maalauksissaan nähtyjä arvoja. Viimeisin tunnustuksista ”Kansallinen taidemitali” tuli presidentti George W. Bushin kädestä vuonna 2007.

Huolimatta kuuluisuudestaan Yhdysvaltain kaikkein ali- ja yliarvostetuimmalla taiteilijalla oli varsin pidättyvä käsitys taiteensa vastaanotosta. Eräässä haastattelussaan Andrew Wyeth totesi:



”Ihmiset saavat sinut vain väistämään asioita. En koskaan näytä kenellekään työn alla olevia töitäni. Jos he vihaavat niitä, se on huono juttu, ja jos he pitävät niistä, se on huono juttu. Taiteilijan pitää olla kasvanut sisäänpäin ollakseen hyvä.”

keskiviikko 14. tammikuuta 2009

Silmänaukaisijat Afrikasta


Sisällissodan päätyttyä 1992 Mosambikin kristillinen neuvosto käynnisti kampanjan, jossa aseita alettiin muokata työkaluiksi. Projekti osoittautui menestykseksi ja mosambikilaisen taiteilijayhteisön kanssa käynnistettiin toinen projekti, aseet taiteeksi. Materiaaleina olivat AK 47 rynnäkkökiväärit eli Kalasnikovit, konepistoolit, käsiaseet ja maamiinat.
Tämä mosambikilaisen Mathen eli Adelino Serafim Maten teos Toivon nauha viittaa HIV/AIDS-nauhaan ja toivoon paremmasta tulevaisuudesta.
Teos jättää sanomansa myös Suomeen, onhan meilläkin havahduttu käsiaseiden tarpeettomuuteen. Käsiaseiden poistaminen ei kiihtynyttä aseellista väkivaltaa Suomesta varmaan kokonaan lopettaisi, mutta ehkä niiden vähentäminen antaisi toivoa paremmasta.

Vielä 15.helmikuuta asti nähtävät Africa Now ja Mieke Bal, Going the Distance, Muuttoliikkeen estetiikka näyttelyt Tampereen taidemuseossa ovat molemmat silmänaukaisijoita. Meidän pitäisi ainakin yrittää ymmärtää sekä taidetta että maahanmuuttajia niiden omista lähtökohdista. Se osoittautui ainakin minulle vaikeaksi, vaikka en ole mielestäni koskaan ollut mikään nykytaiteen anorektikko.

Mutta ymmärtämiseen on hempompikin tie. Molempien näyttelyiden teosten tiheys, julistavuus ja kertovuus hurmasivat. Niiden rytmit jyräävät vieläkin päässäni.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...